İlkokul Psikolojik Danışma ve Rehberlik

PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK SERVİSİ ANAOKULU VE İLKOKUL ÇALIŞMALARI

Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Servisi olarak amacımız, öğrencilerin kendini anlamasına, gerçekçi kararlar almasına, varolan becerilerini geliştirmesine, problemlerini çözmesine, çevresine dengeli ve sağlıklı bir uyum sağlamasına, böylece kendini gerçekleştirmesine yardımcı olmaktır.
Rehberlik; bireylere mutlu ve üretken insanlar olabilmeleri için gerekli niteliklere ulaşmaları amacıyla, uzman kişilerce yapılan yardımları içeren bir süreçtir. Bu süreç içerisinde verilen rehberlik hizmetlerinin başarıya ulaşabilmesi için Onur Koleji İlkokulu Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Birimi aşağıdaki ilkeleri benimsiyor.
İlkelerimiz:

Gizlilik
İşbirliği
Süreklilik
Güven
Gönüllülük
Kişi haklarına saygı
Bireysel farklılıklara saygı 
Onur Koleji İlkokulu Rehberlik Birimi, öğrencilerimizin yaş farklarının yanı sıra ilgi yetenek ve akademik gelişimlerini de göz önüne alarak, çalışmalarını yürütüyor.
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik birimi olarak çalışmalarımızı;
VELİLERE YÖNELİK ÇALIŞMALAR
ÖĞRENCİLERE YÖNELİK ÇALIŞMALAR
•       ÖĞRETMENLERE YÖNELİK ÇALIŞMALAR
şeklinde üç temel başlık altında yürütüyoruz. Onur Kolejindeki “Danışmanlık Sistemi” ile bu üç temel unsuru bir çatı altın toplayarak takip, yönlendirme ve değerlendirme çalışmaları yapıyoruz.
ÖĞRENCİYE YÖNELİK ÇALIŞMALAR
Onur Koleji Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik birimi olarak yaptığımız hizmetlerin en önemli parçasını öğrenciye yönelik çalışmalar oluşturuyor. İlkokul Psikolojik Danışma onanımını da tamamlayarak hayata atılmasını amaçlıyoruz. Bu çerçevede öğrencilerimize yönelik faaliyetleri şu şekilde sıralayabiliriz.

OKULA HAZIRBULUNUŞLUK TESTİ
İlkokula başlayan öğrencilerin daha önce birinci sınıfta öğretilenleri öğrenmeye hazır olmaları beklenmektedir. Bu beklentiler göz önünde bulundurulduğunda, veliler  çocuklarının günümüzün birinci sınıf programlarında başarılı olacak hazırlığa veya olgunluğa sahip olamayabileceklerinden endişelenmektedirler. Velilerin çocuklarının okul hazırbulunuşluğu ile ilgili endişeleri, bazı durumlarda çocukların ilkokula geç gönderilmesi ile sonuçlanmaktadır.
Bu endişeyi ortadan kaldırmak adına okulumuzun Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Uzmanı tarafından Anasınıfı öğrencilerinin ilköğretim birinci sınıf için gelişimsel ve akademik hazır oluşluk durumunu belirleme çalışması yürütülür. Çalışmanın ardından öğrenci velisi ile bilgi paylaşımı yapılır.

ÖĞRENCİ TANIMA ÇALIŞMALARI
Öğrencileri tanımak amacıyla bireysel görüşmeler ve sınıf gözlemleri yapılmakta, öğretmen ve aileden bilgi alınmaktadır. 

GELİŞİM TAKİBİ
Öğrencilerin ruhsal, akademik ve sosyal gelişimlerinin takibi bireysel görüşmeler ve sınıf çalışmaları aracılığı ile takip edilir.

BİREYSEL VE GRUP GÖRÜŞMELERİ
Öğrencileri daha yakından tanımak, yeteneklerini keşfetmek, bireysel özellikleri doğrultusunda gelişimlerini desteklemek amacıyla bireysel ve grup görüşmeleri yıl boyunca sürdürülmektedir.

ORYANTASYON ÇALIŞMALARI
Ana sınıfından 1. sınıfa, 2. sınıftan 3. sınıfa geçişlerde tüm öğrencilere ve okulumuza yeni katılan öğrencilere yönelik oryantasyon çalışmaları yürütülmektedir. Bu çalışmalar kapsamında öğrencilerin merak ettikleri sorular, sistem değişiklikleri ve okul tanıtımı yapılmaktadır. Bunun yanı sıra okula uyumda güçlük yaşay
an öğrenciler bireysel olarak takip edilmektedir.

SOSYAL BECERİ ÇALIŞMALARI
Arkadaşlık, iletişimi başlatma ve sürdürme, dinleme, paylaşma, yardımlaşma, işbirliği, uygun dokunma, öfke ile baş etme, çatışma çözme gibi konularda sosyal beceri çalışmaları bireysel ve sınıf düzeyinde yapılan etkinliklerle sürdürülmektedir.

AKADEMİK DESTEK ÇALIŞMALARI
Öğrencileri akademik alanda desteklemek amacıyla bireysel ve sınıf düzeyinde sınav kaygısı, etkili ders çalışma, zamanı planlama konularında çalışmalar yürütülmektedir.

ÖĞRENME STİLLERİ ÇALIŞMASI
Öğrencilerimizin bireysel olarak öğrenme stilleri üçüncü sınıf düzeyinde belirlenerek, öğretim sürecine katılması sağlanır.

BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM ÇALIŞMALARI

Bireysel farklılıklara yönelik olarak sınıf içi çalışmalarda eğitimsel-öğretimsel uyarlamalar yapılmaktadır. Bireysel gereksinim doğrultusunda Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlanmaktadır. 

SINIF İÇİ REHBERLİK UYGULAMALARI
 Yıl içerisinde hedeflenen davranış ve sosyal becerilerin gelişimini sağlamak, öğrencilerin başarılarının takibini yapmak ve değerlendirmek amacıyla  haftada 1 saat sınıf içi rehberlik etkinlikleri gerçekleştirilir.
Öğrencilerin bilişsel ve duygusal alandaki güçlü ve desteklenmesi gereken yönleri belirlemeye yönelik ölçek, test ve envanterler uygulanır. 
Ayrıca sınıf içi etkinliklerde “Arkadaş İlişkileri”, “Okul Kuralları”, “Verimli Ders Çalışma Etkinlikleri”, “Hak ve Sorumlulukları Bilme”, “Öfke Kontrolü”, “Kişilerarası İlişkiler”, “Olumlu Davranış Kalıpları”, “İletişim Becerileri”, kapsamında çalışmalar yapılmaktadır.

DİKKAT GÜÇLENDİRME ÇALIŞMALARI
Dikkat Güçlendirme çalışmalarında öncelikli hedefimiz nörolojik sistemlerin görsel işitsel uyaranlarla çalıştırıldığı bir algoritma yaratmaktır. Bu algoritmada çok boyutlu çalışma süreçlerinin, dikkat ve öğrenme mekanizmalarının en üst düzeye çıkarılması hedeflenmiştir. 

ÖĞRETMENE YÖNELİK ÇALIŞMALAR

GÖRÜŞME SAATLERİ
Sınıf öğretmenleri ile yapılan haftalık görüşme saatlerinde öğrencilerin gelişim süreçleri paylaşılarak takibi yapılmakta ve sınıf içi etkinlikler planlanmaktadır.

AKADEMİK DESTEK ÇALIŞMALARI
Akademik başarı kapsamında bireysel farklılıklara yönelik uyarlama çalışmaları için öğretmenlerle işbirliği yapılarak Bireyselleştirilmiş Eğitim Planları (BEP) hazırlanmaktadır.

SINIF ÖĞRETMENLERİ ÇALIŞMALARI
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Servisi çerçeve planı doğrultusunda düzey programları hazırlanarak, uygulanacak materyaller dosyalar halinde sınıf öğretmenlerine verilmektedir. Sınıfların ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan çalışmalar sınıf öğretmenleriyle ortaklaşa yürütülmektedir.

HİZMET İÇİ EĞİTİM ÇALIŞMALARI
Gelişimsel ve önleyici rehberlik çalışmaları kapsamında öğretmenlere öğrencilerin yaş gelişim özellikleri hakkında sunumlar odak grup çalışmaları ve bültenler hazırlanmaktadır.

SINIF ÇALIŞMALARININ PLANLANMASI
Okulumuzun rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yıllık planının öğretmenler, okul yönetimi ve Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi işbirliği ile yürütülmesi sağlanır.

ÖĞRETMEN ORYANTASYONU
Öğretmenler arasında grup dinamiğini güçlendirmek amacıyla Ağustos ayı içerisinde grup çalışmaları düzenlenir.

ÖĞRENCİ GELİŞİM TAKİBİ
Öğrencilerin sınıf içindeki ruhsal, akademik ve sosyal gelişimlerinin düzenli takibi sınıf rehber öğretmenleri ile birlikte yapılır ve öğrencinin ihtiyacına göre okul yönetimi ve sınıf rehber öğretmeni ile eşgüdüm halinde planlamalar ve uygulamalar gerçekleştirir.

ÖZEL DURUMLU ÖĞRENCİLERLE İLGİLİ BİLGİLENDİRME
Tüm öğretmenler, öğrencilerin gelişimlerinin takibini sağlayan oryantasyon ve şube öğretmenler kurulu gibi toplantılarda, öğrencilerin gelişimleri hakkında bilgilendirilir.

VELİYE YÖNELİK ÇALIŞMALAR

BİREYSEL GÖRÜŞMELER
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik çalışmalarının sağlıklı bir şekilde yürütülebilmesi için veli iş birliğini önemsiyoruz. Öğrencilerin gelişimsel süreçlerini, sosyal, duygusal, bilişsel ve akademik performanslarını etkileyebilecek durumları veli-rehber öğretmen-danışman öğretmen toplantılarında görüşüyor ve gerekli bilgileri paylaşıyoruz. Velilerin rehber öğretmenlerine bilgi vermesi, rehber öğretmenlerin öğrencilerine en uygun desteği verebilmesi açısından ayrıca önem taşıyor.

ANNE BABA OKULU ÇALIŞMALARIMIZ

Aşağıda belirtilen konular ile ilgili sunum ve psikodrama çalışmalarımız okulumuzun Uzman Psikolojik Danışmanları tarafından yürütülmektedir.




VELİ ÇAYLARI

Velileri daha yakından tanımak ve veliden gelebilecek önerileri  değerlendirmek amacıyla, rehber öğretmeninin liderliğinde, her sınıf bazında düzenlenen veli çaylarına iştirak edilerek velilerle ortak zaman paylaşımı sağlanmaya çalışılmaktadır. Böylelikle velilerle öğrenciler hakkında genel bilgi paylaşımı sağlanmaktadır.

BÜLTENLER

Bültenler yıl içerisinde velilerin ihtiyaçları doğrultusunda veli ve/veya öğrenciyi bilgilendirmeye yönelik olarak hazırlanmaktadır. 

SEMİNERLER

Yıl içerisinde doğan ihtiyaç ve isteklere göre öğrencilere ve/veya velilere yönelik olarak düzenlenmektedir. Seminerler, tek oturumluk veya birkaç oturumluk bilgi paylaşımı şeklinde Psikolojik Danışmanlık ve  Rehberlik Servisi ya da konu ile ilgili uzman kişiler tarafından gerçekleştirilir.

ENVANTERLER

Öğrencilerin akademik ve psiko-sosyal sürecini destekleyici ve tanılayıcı testler uygulanarak velilerle sonuçları paylaşıyoruz ve gerekli bilgilendirme ve yönlendirmeleri yapıyoruz.